Zabudnime na priame železničné spojenie s Prahou. Zabudnime na to, že si podriememe a zobudíme sa až v Českom Těšíne. Od 12. decembra cez Šturec najprv žltým autobusom do Martina a až potom priamym spojom do Prahy.
Želežničná trať Banská Bystrica – Dolná Štubňa je so svojimi 22 tunelmi o súhrnnej dĺžke 12 211 metrov, 112 mostami a priepustami slovenským unikátom. Ako malý chlapec som sa nevedel dočkať ako ich všetky spočítam. Celá trasa bola vybudovaná v rokoch 1936 – 1940 a v jednom čase na nej pracovalo viac ako 12 000 pracovníkov. Medzi nimi bol aj môj prastarý Otec, ktorý však spolu s 35 stavbármi zahynul pri smrteľnom pracovnom úraze. Nechcem hovoriť za nich, ale chcem veriť tomu, že okrem toho, že mnoho ľudí našlo prácu, tak všetkých spájala spoločná snaha vybudovať niečo, čo prinesie jednoduchšie, rýchlejšie a kvalitnejšie cestovanie pre budúce generácie.
Ak si dnes kúpujete lístok cez Regiojet, tak ste upozornení na to, že doprava na trase Zvolen – Martina je prevádzkovaná žltými autobusmi. V preklade to pre mňa znamená, priprav sa absolvovať horský prechod cez Šturec v autobuse. Kto absolvoval túto trasu autobusom vie, že sú aj príjemnejšie zážitky, obvzlášť ten, kto znáša divoké horské zákruty o niečo horšie. V súčasnosti nemáme komfortný priamy spoj s Prahou. Slovenské železnice nám naservírovali len spojenia do Žiliny a Ostravy určené na prestup. Prečo sme sa dostali do tohto stavu a kto je za to zodpovedný ?
Regiojet uviedol, že jedným z dôvodov bol fakt, že ZSSK/ČD zaviedli zo Zvolena do Česka dotované vlaky, zatiaľ čo žlté spojenia boli bez dotácií. Priznám sa, že tomu vôbec nerozumiem. Prečo nie su nastavené férové pravidlá, keď vieme, že bez dotácií sa nedá súťažiť na “trhu” ? Kto za koho vlastne lobuje? Prečo sa od minulého roku hovorí o súťaži medzi 8 dopravcami na nového dopravcu medzi Bratislavou a Banskou Bystricou, ale ešte stále nepoznáme výsledky?
Andrej Danko pred voľbami povedal : “ Tie žlté autobusy neznášam, aj tie žlté vlaky, lebo nie su naše slovenské…”. Pán Danko mal jasný názor : “ tie žlté autobus a vlaky musia ísť preč”. Doteraz tomu nerozumiem, ako také niečo také mohol povedať. Koho záujem háji, keď viťazoslávne ohlasuje znovuzriadenie “hrdých” nerentabilných slovenských IC-ečiek ? Aký ekonomický benefit získavame systémom dotácií želežníc v dnešnom režime vlakov “zadarmo” ? Hlavne, že sú naše Slovenské.
Nie som finančný riaditeľ Regiojetu a ani nepoznám magické plány vlády s liberalizáciou trhu , ale ako cestujúci daňovník vidím postupný znižujúci komfort a hodnotu, ktorú dostávam ako daňový poplatník prostredníctvo systému dotácií. Bystrica sa stáva provinciou uprostred nikoho. Nemáme priame spojenie s Košicami a po novom ani s Prahou. Predsedovia a ministri nejazdia vlakom, ale vládnymi limuzínami. My zatiaľ môžeme čakať kým odtiaľto odídu všetci mladí a spomínať na to, ako naši starí otcovia verili, že raz sa tu budeme mať na tomto Slovensku lepšie.
Autor je zakladateľ blogu bystrickeveci.sk, ktorý je citlivý na nespravodlivosť a nebojí sa mať vlastný názor. Nie je platený žiadnou organizáciou, nie je súčasťou žiadnej mimovládnej organizácie ani členom politickej strany.
David Kapusta
Treba si viac nastudovat problematiku a nie len slopat PR regiojetu plnymi duskami. Problem je uplne inde. skuste si zistit kde je trat elektrifikovana a kde nie. jednoducho jancurovi sa nechce platit deaslovu lokomotivu…